Kilka lat temu, gdy zaczynałem swoją przygodę z komercyjną fotografią doskonale wiedziałem, że muszę być widoczny w wyszukiwarkach oraz na socjalach. Oczywiście nie jest to takie proste, wymaga zarówno pracy, jak i cierpliwości, ale z pewnością jest to tak samo ważna inwestycja w rozwój firmy, jak zakup nowego obiektywu.
Wiadomo, jeżeli dysponuje się buforem finansowym, można pozwolić sobie na pomoc agencji marketingowej. Obecnie współpracuję ze świetnymi specjalistami, których chętnie polecę. Zarówno do wykonania strony www, jak i do pozycjonowania oraz reklamowania usług. Ale początki były trudne…
Zacznę od tego, że gdy zaczynałem to cała kasa poszła na aparat, statyw, komputer i obiektywy więc trzeba zakasać rękawy i wziąć się do pracy, bo nie wiedziałem tego, co wiem teraz.
ostatnie 12 miesięcy aktywności na tej stronie
Wizytówka na mapie
Pisałem już o tym wiele razy na swoim fb, opowiadałem na prezentacji, więc tu już konkretnie. Wizytówka to podstawa.
Tu są linki do tutoriali jak taką wizytówkę zrobić i prowadzić – [link]
Możesz też wpisać w wyszukiwarkę hasło „Google moja firma”. Tutoriali jest cała masa, ale i samo zrobienie wizytówki jest bardzo intuicyjne.
Co jest najważniejsze, to z czasem pojawią się na niej opinie klientów. Ja mam dziś (17 lutego 2021 r.) 92 opinie i wszystkie na 5 gwiazdek. Często klienci mówią, że zdecydowali się na moje usługi kierując się opiniami.
Wizytówka ma jeszcze jeden bajer – google business site czyli darmową stronę www z kreatora. Moja żona długo działała tylko w oparciu o ofertę rozpisaną na takiej stronie – [link] aż się w końcu zebrałem i zrobiłem jej stronę :)
Ogłoszenia w lokalnych serwisach
Tu jest spore pole do popisu, bo darmowych i niedrogich miejsc, gdzie można pokazać swoją ofertę jest cała masa. Z pewnością będzie to dobre miejsce, gdzie warto na początek pokazać swoje portfolio. Ja szybko zrezygnowałem z wrzucania ogłoszeń, ponieważ na takich portalach panuje zasada „kto tańszy ten lepszy”. Wiadomo – na początku można mieć niższe ceny, zwłaszcza gdy ma się zaplecze finansowe w postaci etatu. Jednak z czasem cennik stanie się rynkowy i wrzucanie ogłoszeń będzie stratą czasu.
Darmowa sesja
To jest dość śliski temat. Ogólnie to jest dobry pomysł, ale trzeba to zrobić dobrze, żeby nie zmarnować czasu i potencjału.
- zrób zdjęcia dla kogoś widocznego w socialach – co z tego, że zrobisz świetne zdjęcia, jeżeli zalegną u kogoś na dysku
- dbaj o swój interes – jeżeli widzisz, że ktoś udostępnił darmowe zdjęcia bez podpisu, to po prostu o tym przypomnij
- fotografuj ciekawe/ medialne miejsce – u mnie taka darmowa sesja to było Kino Muza. Nawet dziś, po blisko 2 latach zdjęcia pojawiają się w publikacjach. Zostały wydrukowane w Muratorze, można je było zobaczyć na Placu Wolności.
- zrób event – ja robiłem zdjęcia ciekawych miejsc na Jeżycach i udostępniałem je na socialach z hasztagiem #widocznejeżyce, sprawdź na Insta :)
Publikacje w mediach
Nie umiem dziś policzyć w ilu magazynach i portalach były moje zdjęcia. Za każdym razem dbam o to, żeby były właściwie podpisane i podlinkowane. To dosłownie ciągnie stronę www na lepszą pozycję w wyszukiwarce.
Strona internetowa
Tu dochodzimy do elementu, który wymaga nakładu czasu i pieniędzy. Od razu dodam, że wszelkiego rodzaju darmowe kreatory stron i inne cuda są albo niemożliwe do wypozycjonowania, albo jest to bardzo trudne. Ja nauczyłem się tworzyć strony w oparciu o WordPress, ale jeżeli już fotografujesz i zarabiasz na foto oraz myślisz o większej widoczności, to warto po prostu zapłacić za wykonanie strony. Jeżeli masz pytania dotyczące strony – napisz do mnie wiadomość.
O czym trzeba pamiętać podczas robienia strony:
- To ma być coś co będzie zarówno logiczne dla przeglądającego, jak i proste w prowadzeniu dla fotografa (dla przykładu moja druga strona https://bilfoto.pl/ – prościej się nie da, powinny być tam jeszcze opisy, ale tej części mojej pracy tak nie promuję).
- Na stronie muszą znaleźć się słowa kluczowe.
- Słowa kluczowe to nie wszystko, trzeba jeszcze pamiętać o słowach łączących (słowach przejściowych) – info o tym co to jest znajdziesz na wielu blogach seo.
- Pomimo ograniczeń teksty powinny być pisane swobodnym, naturalnym językiem (serio, można robić więcej niż: Frima RS Photograpy powstała bla bla bla i zajmuje się bla bla bla bo tego nawet robotom Google nie chce się czytać :P )
- Podział na nagłówki i akapity. Ważne w nagłówkach, reszta w akapitach. Niby oczywistość, ale myślę, że warto przypomnieć.
- Działalność fotograficzna jest najczęściej lokalna, więc jeżeli jest wizytówka na mapie, to takie same dane czyli nazwa firmy, adres i dane kontaktowe muszą się pokrywać.
- Warto zadbać o analitykę, przynajmniej Google Analytics, a jeszcze lepiej Google Tag Manager.
- Stronę trzeba dodać do Google Search Console. Nie będę pisał jak to zrobić. W sieci są instrukcje krok po kroku, ale też zawsze mogę pomóc.
- Dobrze gdy strona ma bloga, takiego jak ten, którego właśnie czytasz :)
Social media
Ostatnio napisałem na jednej z grup, że sociale mam, żeby ludzie wiedzieli, że firmy nie zamknąłem. Ogólnie to jak w danej firmie działają społecznościówki zależy od wielu czynników wewnętrznych od zaangażowania zaczynając, przez jakość treści, aż do stymulowania użytkowników. Znam branże, w których klienci często i chętnie kontaktują się z firmami przez fejsa. Są i takie działalności jak moja, gdzie klienci wybierają maile lub telefony.
Co jest ważne – profile warto mieć. Czasami zdarza się, że ktoś tylko o nas słyszał, coś kojarzy i wie, że prace są ładne, ale musi poszukać w wyszukiwarkach. Celowo użyłem tu liczby mnogiej. Każdy portal społecznościowy ma swoją własną wyszukiwarkę. Drugie miejsce, zaraz na Google, ma YouTube. Warto wszędzie zaznaczyć swoją obecność, bo to znacznie podnosi szasnę na wyszukanie i kontakt.
Czy to wszystko?
Tak i nie. To co widzisz powyżej to taka podstawa, fundament do budowania wizerunku w sieci. Dalej wszystko będzie zależeć od kreatywności oraz zaangażowania. Nawet najlepiej przygotowana strona czy wizytówka nie będzie dobrze działać, gdy się o niej zapomni.
Warto publikować, aktualizować, tworzyć i się tym chwalić zarówno na stronie, jak i na socialach oraz na wizytówce.